Hoi allemaal,
ben weer terug van 4 dagen Polen.
Het was een hele mooie maar ook emotionele reis. Dat laatste natuurlijk vooral in Auschwitz.
We hebben de zoutmijnen van Wieliczka gezien, voormalig kamp Plaszow (dat Steven Spielberg voor de film Schindler's List helemaal gereconstrueerd had), de oude joodse wijk (getto) Kazimierz in Kraków, en natuurlijk Auschwitz want daar kwamen we voor.
Auschwitz I ging nog wel, al was ook dat aangrijpend om te zien. Maar toen we in Auschwitz II (Auschwitz-Birkenau) waren, we net over het perron waren gelopen waar de treinen uitgeladen werden en de SS'ers de selectie maakten wie naar het werkkamp moest en wie linea recta naar de gaskamers, we bij het monument stonden en ik een roos, een steen (joods gebruik) en een lantaarn bij het Nederlandse deel had geplaatst en ik even mijn ogen sloot... toen zag ik als het ware in een film voorbij komen hoe het destijds voor mijn verre familieleden geweest moet zijn. En toen brak ik... heb zitten janken als een kind, echt waar.
Maar toch ben ik blij dat ik de stap gezet heb om de plaats te bezoeken waar zoveel familieleden zo gruwelijk om het leven zijn gekomen.
Op woensdag hebben we de reis op een wat luchtigere manier afgesloten met een tour door de voormalige communistische wijk van Kraków.
Ik ga zeker weer een keer terug, Kraków is een prachtige stad.
Je ziet er trouwens overal de afbeelding van Karol Wojtyła, beter bekend als paus Johannes Paulus II. Die man wordt daar bijna als een god vereerd.
Voor wie de foto's wil zien, ze staan op mijn Facebook en Hyves.